Honnét tudom, hogy mennyit ért?

Tudtad, hogy egy gyerek akár ötszörösét is érti annak, mint amit el tud mondani? Ehhez az adathoz 18 hónapos gyerekek vizsgálatánál jutottak, vagyis ahhoz, hogy egy 50 szót használó kisgyerek a méréseik szerint 250 kifejezést biztosan értett. Ezt a kísérletet egynyelvű gyermekekkel végezték és többnyelvűek esetében nem érdemes mérvadónak tekinteni magát a számot, viszont az…

Részletek

Miben segítek 20 perc alatt?

„Segítségére lenne szükségünk. Nemrég költöztünk ki a családommal Németországba. A kislányom Tagesmuttihoz jár, de a nyelvi különbségek miatt elég nehézkes. Kislányom eddig semmit nem tudott németül, csak magyarul, de még azt se annyira tökéletesen. A Tagesmutti kérte, hogy tanítgassuk itthon…akár képeskönyv segítségével (magyar-nemet képeskönyv). De hallottunk olyat is, hogy itthon csak magyarul beszéljünk… Nem tudjuk,…

Részletek

A slow – thinking és a többnyelvűség

Ha máskor nem, hát ünnepekkor adhatjuk át magunkat a Slow- Food által kapott kulináris élvezeteknek és legtöbbünk számára részben ettől ünnep az ünnep. Én ma a slow – thinking – ről szeretnék írni és arról, hogy többnyelvű gyerekekkel kifejezetten hasznos lenne erre a hétköznapokban is sort keríteni. Nem Daniel Kahneman Slow -Thinking fogalmára gondolok, ami…

Részletek

A feliratozott filmek és a nyelvtanulás

Eszedbe jutott már magyar felirattal nézni eredeti magyar filmeket? Vagy volt már szerencséd más nyelvű felirattal nézni őket? Nemcsak a te második vagy sokadik nyelved erősítésében, hanem megtartásában is hasznos lehet, ha kihasználod a feliratozásban rejlő lehetőségeket. Persze egyáltalán nem mindegy, hogy milyen nyelvűek a feliratok. Vagyis, hogy a tanulandó nyelveden készült filmet a saját…

Részletek

Hogyan használjuk ki jobban a többnyelvű környezet előnyeit?

Mindenki saját érzékenysége és érdeklődése szerint választja meg az ismerőseit. Nem sokat gondolkozunk ezen általában, hanem inkább csak maguktól alakulnak ki ezek a kapcsolatok. S hogy jön ez most a többnyelvű gyerekek neveléséhez? Úgy, hogy ha ezt egy kicsit tudatosabban kezeljük, akkor nagy segítséget nyújthat gyermekeink nyelvtanulásához is. Lehet gyakoribb találkozókat szervezni például azokkal az…

Részletek

Kis nyelv – nagy nyelv

Hogy erős, vagy gyenge-e valami, ami él, az mérhető objektív módon is, de tulajdonképpen egymástól kapják ezt a besorolást. Hogy valami erősebb, vagy gyengébb-e, mint a másik. Visszatérve az élő mivoltra, valamilyen szinten a nyelv is él, ha születési időpontját nem is tudjuk pontosan megállapítani, és folyamatosan változik, bizonyos részei elhalnak, mások rügyet növesztenek, de…

Részletek

Az olvasás tanítása több nyelven

A többnyelvű gyerekekkel kapcsolatban is a végletek a legfeltűnőbbek. A több nyelvükön és esetleg más területeken is kiemelkedő teljesítményt nyújtó gyerekek, illetve azok, akik egyik nyelvükön sem boldogulnak igazán jól. Az előbbiekkel kapcsolatban könnyen lehet a csodagyereknek való elkönyvelés csapdájába esni, az utóbbit pedig elrettentő példaként tűzik pajzsukra a többnyelvű nevelést ellenzők. Pedig egyik sem…

Részletek

A többnyelvűek és a szótárak

Kutatások bizonyítják, hogy a szótárhasználók magasabb szókinccsel rendelkeznek, mint azok, akik nem élnek ezzel a lehetőséggel. Többnyelvű családban és olyan iskolában is, ahová többnyelvű gyerekek járnak, érdemes szem előtt tartani ezt a korrelációt. Ebben óriási segítségünkre van, hogy az utóbbi évtizedekben a nyelvtanulás jelentőségének növekedésével párhuzamosan a szótárkínálat is folyamatos növekedésen és átalakuláson ment át.…

Részletek

A nyelvtanulást fejleszti vagy hátráltatja a képernyő előtt eltöltött idő?

Tudtátok, hogy másfél éves koráig a gyerekeknek egyáltalán nem ajánlatos képernyőről jövő programokat nézni? Háttértévézést is belevéve. Másfél és kétéves kor között maximálisan 20 percet, de az őt gondozó személlyel együtt, tehát nem egyedül. Ezt esetleg napi 1 órára lehet emelni, de a kíséret elhagyása nélkül. Ebben a korban ezeknek a határoknak a rendszeres és…

Részletek