Az arab számok sok nyelvet összekötnek, még akkor is, ha azoknak különböző neveit használjuk. Valamelyest előnyben vannak eleinte azok a gyerekek, amelyek nyelveiben ezeknek a számok nevei rövidebbek. A kínai gyerekeknek például jó dolguk van – habár saját jelekkel jelölik a számokat – viszont egytől tízig az összes szám mindössze egyetlen szótagból áll. A tízes számjegyekkel azonban már nagyobb szerencsénk van, hiszen magyarul teljesen logikusan követik egymást a számok nevei. Teljes mértékben rápasszol a tízes számrendszerre. Nem minden nyelv mondhatja el ezt magáról.
Viszont mégsem csak ez az, ami az alsósok dolgát nehezíti, ha többnyelvűek. Persze attól is függ a helyzetük, hogy mennyire ismerik az iskola nyelvét. Most a járvány idején azok a gyerekeknek, akik otthon más nyelvet vagy nyelveket használnak, nem lesznek könnyűek az első hónapok. Ahhoz is is előny, hogy elkezdjenek írni és olvasni, ha már magas szinten beszélik a helyi nyelvet. A nyelvismeret azonban legalább ennyire szükséges a matematikai tanulmányaikhoz is. Ott azonban még komplexebb a helyzet, hiszen egyre absztraktabb feladatokat is meg kell majd oldaniuk, amelyek magyarázatát egy olyan szaknyelven kapják, amelynek esetleg az alapját sem teljesen értik.
Az iskolába készülő, vagy már kisiskolás gyermekünket kétféle módon segíthetjük otthon: Egyrészt támogathatjuk őt a „szaknyelv” megtanulásában, másrészt a tanulnivalóhoz való felkészítésben, például számolni tanulni.
Hogyan gyakoroljuk a matematikai szaknyelvet? Azzal, hogy odafigyelünk a füzetükben vagy tankönyveikben található kérdések és válaszok típusainak. Ahelyett, hogy a gyakorlatok eredményeire összpontosítanánk, beszéljük át a speciális szókincset, és bizonyosodjunk meg arról, hogy gyermekünk megértette azt.
Ha nem ismerjük magas szinten a helyi nyelvet, vagy beszéljük ugyan, de a matematikai szakszókinccsel nem igazán vagyunk tisztában, akkor már azzal is nagy támogatást nyújthatunk, ha a számolást gyakoroljuk a gyerekekkel. Hogyan oldhatjuk ezt meg játékosan?
Számok vesznek körül minket mindenhol. A házszámok, a kocsik rendszáma, a boltok polcain lévő áruk árának elmondása mind mind segít, hogy rutinosan felismerje a gyerek magát a számjegyet. Ha ezekre felhívjuk a figyelmét. Ugyanerre szolgál például a közkedvelt UNO kártya is.
Ha ezekhez kötjük a mennyiséget is, amit jelölnek, azzal tovább segíthetjük őket. Meg lehet számolni, hogy hány falatka van a kistányéron, vagy hány bimbó van az éppen nyiladozó virágon. Persze ez még mindig csak a számbavétel és nem számolás. Ha megkérdezzük tőle, hogy mennyi gyümölcs van a táskában, ha az egyik zacskóban 3 körte van, a másikban pedig 4 alma? Eleinte persze jobb, ha látja is az összeadandó tárgyakat. A kivonás az első osztályosoknak néha nehezebben szokott menni, de ha gondot okoz a 9-5 kiszámítása ilyen absztrakt formában, akkor kérdezzétek meg tőle, hogy hány szaloncukra marad, ha kilenc volt, de az apukája abból megevett ötöt. Rögtön rá fogja vágni az eredményt. Erre az időszakra már megajándékozhatjátok őket a Halli Galli játékkal is.
Szoktatok huszonegyezni? Aki nem ismeri a játékszabályokat, itt megtalálja a leírását: https://hu.wikipedia.org/wiki/Huszonegyes
Nagycsoportos óvodásokat, ha arra kérjük, hogy mondják el másik nyelvein a számokat, akkor ne az egyes számtól mondassuk el vele, hanem a nullától. sőt, kérdezzük meg tőlük, hogy visszafelé is el tudják-e mondani? Esetleg kettesével. Minél gyorsabban és ügyesebben mondja a sorrendtől függetlenül is a többi nyelvein is a számokat, annál gyorsabban tudja majd mondani az iskolában is a számolási feladatok eredményét, ha eleinte esetleg magyarul számol.
Előbb utóbb azonban a gyerekek már átváltanak az iskola nyelvén való feladatmegoldásra. Hasznosabb tehát már eleve azon a nyelven kérdezni az összeadást és kivonást és az egyszeregyet. Ha az iskolában az anyanyelvükön számolnak, akkor tovább tart a másik nyelvükön megválaszolni a kérdést. Minél biztosabban kezdenek, annál önállóbban és nagyobb önbizalommal haladnak majd tovább.