A zenére gondolva is könnyen támad az az érzésünk, hogy univerzális módon közvetít érzelmeket, de sajnos ez is csak egy optikai csalódás, hiszen a különbözö kultúrák meglehetös eltéréseket mutatnak ebböl a szempontból is. Talán a gasztronómiai érzékelésünkkel hasonlíthatnánk össze a zenei ízlés ilyen nemü függését attól, hogy hová születünk. Mint ahogyan vannak, akikből a csirkepaprikás, másokból pedig a polip saláta váltja ki ugyanazt az érzelmet, van, aki például az egyszólamú, mások pedig a többszólamú dallamvilágot érzik otthonosabbnak.
Az azonban egységesen igaz, hogy az újszülöttek nyelvi fejlődésének a kezdetén a zenei elemek teszik lehetővé magát a nyelvelsajátítást. Az egész pici gyerekek eleinte a nyelvet mint zenét, dallamot, ritmust, hangszínt, stb. érzékelik. Gügyögésükkel környezetük nyelvének, nyelveinek jellegzetességeit imitálják. Már pár hónapos korukban meg tudják különböztetni egymástól a különböző nyelvek hangzásbeli jellegzetességeit. Egy éves koruk körül kezdenek el jelentést társítani a zenei elemekhez, a kiejtéshez, ritmushoz, hanglejtéshez és ez az a korszak, amikor lassan elkezd szétválni a nyelvi fejlődés a zenei fejlődéstől. Ennek az összefonódásnak megfelelöen a kora gyerekkori zenei stimuláció nagyon jó hatással van a gyerek nyelvi fejlődésére. Sőt, a zeneterápia ki is tolhatja a nyelv zenei elemei elsajátításának az érzékenységi fázisát. Az akcentusnak, az intonációnak, stb. ugyanis van érzékenységi periódusa, ami azt jelenti, hogy egy bizonyos életkort követöen már nagyon nehéz a megfelelö kiejtéssel megtanulni egy új nyelvet. Ezt az idöszakot kutatók nagyjából a serdülökor elejére teszik.
A zenei képzettség persze nagy segítség a későbbi nyelvtanulásnál is, akik ebben részesültek, azok érzékenyebbek a kiejtés és a nyelvtan rendszerszerűségének felismerésekor. De mit tegyünk, ha olyan országban élünk, ahol nem alkalmazzák a Kodály vagy hasonló zenei módszert a bölcsődékben vagy óvodákban?
Mi magunk és éneklhetünk a gyerekeknek! Köthetünk dalokat napi rituálékhoz is, a babamasszázsnak lehet kis dala, de elköszönhetünk akár nagyobb gyerekektől is, amikor aludni mennek egy Este van már, csillag van az égennel, vagy egy Csillagok, csillagokkal….Énekes könyvekböl énekelve a gyerekek már pár ismétlés után kívülröl tudják majd a strófákat. A szókincstanulásnak is kiváló forrása, hiszen a hétköznapokban használt kifejezéseinktöl jelentösen eltér a szövegvilága. Gyerekdalokat elektronikus forrásból is hallgathatunk, kiválóak akár utazások során de akár a szokásos rendrakás közben is.
Ha tanárként például egy nyelvi órát énekléssel kezdünk, akkor hatékonyabb lesz a nyelvtanulás egyszerűen az által a pozitív érzelmi háttér által, amelyet a zene biztosít a tanuláshoz. Magyar népdallal lehet kezdeni például a vasárnapi iskolák magyar óráit, nagyobbaknak az éneklést megelőzően akár a szöveg lediktálásával is segíthetjük a nyelvtanulását. (Szövegeket itt találtok: http://mek.oszk.hu/06200/06234/html/) Kultúránk egyik legnagyobb ékessége a gazdag népdalvilágunk, bárhol is élünk, nem szabadna megfeledkeznünk róla. Minden alkalomhoz, élethelyzethez gazdag tárát találjuk benne.
Nagyon hasznos ez mellett megadni többnyelvű gyerekünk számára azt a lehetőséget is, hogy egyre tágabb zenei hatások érjék, vagyis az őt körülvevő nyelvek zenei kultúrájával is legyen kapcsolata. Így fogja hatékonyabban és gyorsabban elsajátítani azokat a nyelveket is, és mint ahogyan szeretheti egyszerre a csirkepaprikást és a polip salátát is, egyformán élvezheti különböző kultúráknak a zenei nyelvét is.